Avondprogramma Always In The Kitchen (week I): theater & tekst
05 Nov 18
Gouvernement en CAMPO bundelen hun krachten voor Always In The Kitchen, een multidisciplinair kunstenfestival dat kunstenaars en publiek verenigt in een huiselijke doch bevreemdende setting: een IKEA®-keuken. Drie weken lang is de ruimte een speeltuin voor allerhande uitdagende projecten van curatoren, theatermakers, kunstenaars en artiesten. Een ongewone context ontstaat en functioneert als het witte canvas voor de verschillende disciplines waarbij elk event meerdere lagen toevoegt aan het geheel.
Van buitensporige installaties en theatrale keukenscènes tot op maat gemaakte werken en totaalspektakels, niets – ook niet de koelvakken of fornuizen – wordt gespaard.
Trappen het festival af: Dounia Mahammed & Gosie Vervloessem, Hof van Eede, Tibaldus en Angelo Tijssens. Met fijnzinnige woordspelingen en humor schreven zij elk afzonderlijk een keukenscène voor zichzelf of voor iemand anders. Samengebracht vormen de scènes een (al dan niet) licht verteerbaar geheel, pruttelend tussen herkenbare momenten uit het dagelijks leven, absurde situaties en recepten voor menselijk gedrag.
Dounia Mahammed & Gosie Vervloessem
wpZimmer-residenten Dounia Mahammed en Gosie Vervloessem wagen zich niet voor het eerst aan keuken gerelateerde thema’s en keukenexperimenten. Beide artiesten koesteren onder andere een fascinatie voor maïzena, wat meteen als bindmiddel werkt tussen hen. In hun tot onderzoekslaboratorium geknede keuken vertalen ze transformaties van vormen, het riolerings- en verteringsstelsel van de mensen en dieren naar een zoektocht van hetgeen zich inwendig, ondergronds of onzichtbaar voordoet. Het spel manoeuvreert tussen verschillende temperamenten, van kook- naar vriespunt en terug. De keuken is een ambigue plek waar de nadruk ligt op de overgangsfases van verschillende vormen en substanties. Met het vuur op maximum provoceren Mahammed en Vervloessem ons zo via onverwachte methodes.
Acteurs/theatermakers Dounia Mahammed en Gosie Vervloessem werken voor het eerst samen. Het keukenthema past ook meteen in hun straatje: Mahammed gebruikte al maïzena in haar stuk w a t e r w a s s e r (2017), Vervloessem rekent eten, koken en vertering tot concepten die aan de basis staan van o.a. Greetings from Nagasaki (2016) en Deep Space Investigation (2017).
Tekst, regie & spel: Dounia Mahammed & Gosie Vervloessem
Hof van Eede; Greg Timmermans, Ans Van den Eede & Patrick Vervueren
Design your own life
Een keuken kopen. Voor sommigen is het gewoon een aankoop, voor anderen de aanloop naar een existentiële crisis. Zeker in IKEA – waar de baseline “Design your own life” geldt – dat is ingericht als een verzameling van decors en van achtergronden waarin je kan rondlopen om mogelijke levens te testen. In welk decor kan ik thuiskomen? En wie geeft wie vorm? Ik de keuken of de keuken mij? Hof van Eede toont een koppel in een toonzaal dat gedwongen wordt zich af te vragen waar ze zich thuis willen voelen. De geënsceneerde hygge in IKEA is zo huiselijk dat het weer unheimlich wordt. Laverend tussen hygge, balletjes in tomatensaus en schuiven zonder handvaten dreigt het paar niet alleen houvast te verliezen, maar ook elkaar.
Hof van Eede, opgericht in 2011, is gefascineerd door het individuele en grotere narratief van de wereld en bespeelt graag de grens tussen het komische en het tragische, tussen het banale en het existentiële.
Tekst & regie: Wannes Gyselinck & Ans Van den Eede Spel: Greg Timmermans, Ans Van den Eede & Patrick Vervueren
Tibaldus; Renée Van Reeth & Rosanne Van Severen
Samen met twee negenjarige actrices maakte Hans Mortelmans van Tibaldus een droomscenario. In die droom passeren een koning die acteur wil worden, twee oude vrouwen en een danseres.
“Twee vrouwen bevinden zich met ons in dezelfde kamer. Het zijn twee oude vrouwen, al kan ik niet precies zeggen wat hun leeftijd is. Het lijkt wel of ze hier samen zijn opgegroeid. Het zou om twee zussen kunnen gaan, maar daar ben ik niet zeker van. Achter hen staat een tafeltje en daarop staat een kerstboom. Het vreemde is dat ik niet goed weet of dit betekent dat het Kerstmis is, of de kerstboom deel uitmaakt van het interieur. Ik denk dat het Kerstmis is, maar het zouden ook twee vrouwen kunnen zijn die de moeite niet nemen om even de kerstboom weg te nemen. De ene vrouw zit wat meer achteraan de kamer aan een houten kast, waaruit een stuk van een dienblad steekt. Ze gebruikt het blad als een schrijftafel, er liggen postkaarten, brieven en blauw papier waarop ze schrijft.”
Tibaldus is het collectief van Timeau De Keyser, Simon De Winne en Hans Mortelmans, maar ze doen evengoed beroep op gastacteurs. Het Gentse theatercollectief mag al bijna 10 kaarsen uitblazen en creëerde onder andere Yvonne, Prinses van Bourgondië en het vervolgstuk Het Huwelijk.
Tekst & regie: Hans Mortelmans Spel: Hans Mortelmans, Renée Van Reeth & Rosanne Van Severen
Angelo Tijssens; An Miller
Onze zintuigen zijn meesters in het associëren van op het eerste gezicht banale zaken en in het leggen van linken tussen smaakpapillen en op het netvlies gebrande momenten. Eten en herinneringen rijmen precies goed met elkaar – denk maar aan het ratatouillegerecht uit de gelijknamige Walt Disneyfilm. De keuken fungeert niet toevallig als een plek voor multitasking en zodoende brengt het mensen bijeen die we graag zien, hun verhalen en comfort food – zeker na een lange dag werken. Theatermaker Angelo Tijssens sleept ons mee in een stuk waarin al onze zintuigen simultaan bespeeld worden en eert de keuken als de noodzakelijke en belangrijke lijm tussen voedsel en mensen. Terwijl An Miller de ovenwanten aantrekt en een keukenmes hanteert, nodigt de monoloog, soms vermomd als dialoog, ons gezamenlijk uit om een wandeling te maken tussen het verleden en heden.
Angelo Tijssens huppelt geregeld van de theater- naar de filmwereld en terug. Hij is onder andere bekend als theatermaker en acteur bij het theatergezelschap Ontroerend Goed en als coscenarist van het prijzenbeest Girl (2018), een film van Lukas Dhont.
Tekst: Angelo Tijssens Regie: Pol Heyvaert Spel: An Miller
Always In The Kitchen
8-24 november 2018
in Gouvernement, Gouvernementstraat 7, 9000 Gent
Concept: Gouvernement
Productie: CAMPO & Gouvernement
Techniek (week I): Anne Meeussen & Philippe Digneffe
Met de steun van Stad Gent, de Vlaamse Gemeenschap & IKEA® Gent
Deze voorstellingsreeks is de start van het drie weken durende festival Always In The Kitchen. Lees hieronder wat we nog meer in petto hebben:
Week II: Always In The Kitchen / beeldende kunst
Week III: Always In The Kitchen / muziek, video & performance
Slotfeest